Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Bradler, Katharina |
---|---|
Titel | Irritation als Motor für Transformation. Impulse zu einem irritationsfreundlichen Unterricht in der Künstlerisch-Pädagogischen (Aus-)Bildung an Musikhochschulen. Paralleltitel: Irritation as driving force for transformation. Some incentives for an irritation friendly education in artistic-pedagogical studies at Musikhochschulen. |
Quelle | In: Üben & musizieren research, (2023) Sonderausgabe, S. 64-88
PDF als Volltext |
Beigaben | Literaturangaben; Abbildungen |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 2748-8497 |
URN | urn:nbn:de:101:1-2023082415145445750556 |
Schlagwörter | Bildungsprozess; Erfahrung; Gesellschaft; Irritation; Erfahrung; Gesellschaft; Lehrerbildung; Musikhochschule; Fachdidaktik; Bildungsprozess; Künstlerisches Handeln; Transformation; Lehrerbildung; Lehr-Lern-Prozess; Fachdidaktik; Musikpädagogik; Transformation; Hochschullehre; Musikhochschule; Künstlerisches Handeln |
Abstract | This article focuses on an approach of the research group Ingrid Bähr, Ulrich Gebhard et al. (Bähr et al., 2019). Irritation is thought as the starting point for education ("Bildung") and turned into a didactic perspective. Authors refer to "bildungs- und erfahrungstheoretisch" research. First the approach to irritation friendly class is presented, later two perspectives of music pedagogy are shown. At the end the thoughts are transferred into the field of studies at conservatories (Musikhochschulen). Recommendations are given for the artistic-pedagogical studies including but not limited into the area of contents as well as exams. Irritation is understood as driving force for transformation. (Abstract übernommen). |
Erfasst von | Externer Selbsteintrag |
Update | 2024/1 |