Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enPenthin, Marcus; Christ, Alexander; Kröner, Stephan; Pirner, Manfred L.; Scheunpflug, Annette
TitelDoes teachers' spirituality make a difference?
The explanatory value of spirituality and religiosity for teachers' professional beliefs on teaching and learning.
QuelleIn: Religion & education, 50 (2023) 2-3, S. 159-190
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben; Tabellen; Abbildungen; Anhang
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1550-7394; 1949-8381
DOI10.1080/15507394.2023.2185051
SchlagwörterSelbstwirksamkeit; Deutschland; Erwachsenenbildung; Lehrer; Religionsunterricht; Religiosität; Unterricht; Didaktik; Spiritualität; Überzeugung; Selbstwirksamkeit; Lehrer; Didaktik; Unterricht; Überzeugung; Religionsunterricht; Religiosität; Spiritualität; Erwachsenenbildung; Deutschland
AbstractWhile it is often theoretically presumed that religious and spiritual beliefs are important determinants for teachers' professional thinking and acting, there is only scarce empirical evidence of this. Using structural equation modeling to explain professional beliefs about teaching and learning among N = 1,441 German schoolteachers, our study yielded virtually no explanatory value for religiosity, but certainly one for non-transcendet spiritual beliefs as predictors. Our research results differ from findings in some studies from the U.S. that showed substantial correlations between teachers' religious and professional beliefs. Some possible reasons are reflected in the discussion section. HIGHLIGHTS: Teachers' religiosity and spirituality are weakly related to professional beliefs. "Connectedness with oneself" explains the sense of professional self-efficacy. "Connectedness with others" explains an idealistic selfconcept. "Connectedness with others" explains student-centered attitudes. Control variables/factors explain teachers' professional beliefs to some extent. (Abstract übernommen).
Erfasst vonExterner Selbsteintrag
Update2024/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Religion & education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: