Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enCortés, Patricia; Feng, Ying; Guida-Johnson, Nicolás; Pan, Jessica
InstitutionNational Bureau of Economic Research
TitelAutomation and Gender.
Implications for Occupational Segregation and the Gender Skill Gap.
QuelleCambridge, Mass: National Bureau of Economic Research (2024)
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheNBER working paper series. w32030
BeigabenIllustrationen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Monographie; Graue Literatur
DOI10.3386/w32030
SchlagwörterBildungsniveau; Frau; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Automatisierung; Diskriminierung; Sexismus; Beschäftigungseffekt; Lohnstruktur; Strukturwandel; Arbeitskraft; Qualifikation; Frauenbildung; Arbeitspapier; Wirkungsanalyse; USA
AbstractWe examine the differential effects of automation on the labor market and educational outcomes of women relative to men over the past four decades. Although women were disproportionately employed in occupations with a high risk of automation in 1980, they were more likely to shift to high-skill, high-wage occupations than men in over time. We provide a causal link by exploiting variation in local labor market exposure to automation attributable to historical differences in local industry structure. For a given change in the exposure to automation across commuting zones, women were more likely than men to shift out of routine task-intensive occupations to high-skill, high wage occupations over the subsequent decade. The net effect is that initially routine-intensive local labor markets experienced greater occupational gender integration. College attainment among younger workers, particularly women, also rose significantly more in areas more exposed to automation. We propose a model of occupational choice with endogenous skill investments, where social skills and routine tasks are q-complements, and women have a comparative advantage in social skills, to explain the observed patterns. Supporting the model mechanisms, areas with greater exposure to automation experienced a greater movement of women into occupations with high social skill (and high cognitive) requirements than men.
Erfasst vonZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Kiel
Update2024/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: