Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBusching, Robert; Krahé, Barbara
TitelWith a little help from their peers.
The impact of classmates on adolescents' development of prosocial behavior.
QuelleIn: Journal of youth and adolescence, 49 (2020) 9, S. 1849-1863Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben; Tabellen; Abbildungen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0047-2891; 1573-6601
DOI10.1007/s10964-020-01260-8
SchlagwörterGender; Peer-Beziehungen; Individuelle Entwicklung; Prosoziales Verhalten; Adoleszenz; Peer Group; Klassengemeinschaft; Geschlechtsspezifik; Jugendlicher
AbstractPeer groups are critical socialization agents for the development of social behavior in adolescence, but studies examining peer-group effects on individuals' prosocial behavior are scarce. Using a two-wave, multilevel data set (N?=?16,893, 8481 male; 8412 female; mean age at Time 1: 14.0 years) from 1308 classes in 252 secondary schools in Germany, main effects of the classroom level of prosocial behavior, cross-level interactions between the classroom and the individual levels of prosocial behavior at Time 1, and the moderating role of gender were examined. The results showed that adolescents in classrooms with high collective levels of prosocial behavior at Time 1 reported more prosocial behavior at Time 2, about two years later, reflecting a class-level main effect. A significant cross-level interaction indicated that a high classroom level of prosocial behavior particularly affected individuals with lower levels of prosocial behavior at Time 1. The influence of same-gender peers was larger compared with opposite-gender peers. The findings are discussed with respect to social learning mechanisms in the development of prosocial behavior and their implications for interventions to promote prosocial behavior. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2024/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of youth and adolescence" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: