Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enLautenbach, Franziska; Korte, Johanna; Möhwald, Aiko; Heyder, Anke; Grimminger-Seidensticker, Elke
TitelA 14-week intervention study on changing preservice teachers' psychological perspectives on inclusion.
Explicit and implicit attitudes, self-efficacy, and stress perception toward inclusion.
Gefälligkeitsübersetzung: Eine 14-wöchige Interventionsstudie zur Veränderung der psychologischen Sichtweise von Lehramtsanwärtern auf Inklusion. Explizite und implizite Einstellungen, Selbstwirksamkeit und Stresswahrnehmung im Hinblick auf Inklusion.
QuelleIn: Frontiers in education, 5 (2020) Art. 7, [14 S.]
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2504-284X
DOI10.3389/feduc.2020.00007
SchlagwörterPädagogik; Erziehungswissenschaft; Empirische Untersuchung; Umfrage; Einstellung (Psy); Verhalten; Lehrer; Lehrerausbildung; Inklusion; Stress; Sportpädagogik; Sportunterricht
AbstractResearch has indicated the importance of preservice teacher education programs that focus on fostering positive psychological aspects relevant to teaching in inclusive settings, such as attitudes or self-efficacy. Previous research lacks theoretical underpinning and is limited because of methodological characteristics of the studies (e.g., no control group). Thus, in a quasi-experimental design the current study aimed to investigate the effects of theoretically derived interventions (IG1: information-based cognitive intervention group; IG2: information-based and practical field experience intervention group) in comparison to a control group (CG) on changes in preservice teachers' perspective on teaching inclusively, i.e. explicit and implicit attitudes, self-efficacy, and stress perception, all relevant to teach in inclusive settings. Results of four separated repeated-measure analysis of variances, with time of assessment (before vs. after) as a within-subject factor and group (CG, IG1, and IG2) as a between-subject factor, showed no differences in the development (pre- to post-intervention) between CG and IG1 as well as CG and IG2 in any of the dependent variables. However, significant differences in changes in explicit attitudes and stress perception were found between IG1 and IG2 in favor of IG2. Results will be discussed considering confounding variables that future research should further investigate. (Autor).
Erfasst vonBundesinstitut für Sportwissenschaft, Bonn
Update2024/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Frontiers in education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: