Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enAnayatova, Dilraba; Chachkhiani, Ketevan; Hovsepian, Setrag; Silova, Iveta; Tsotniashvili, Keti
TitelLiteracies of childhood and nation in the Anthropocene.
Insights from (post) Soviet early literacy textbooks.
QuelleAus: Tröhler, Daniel (Hrsg.): Education, curriculum and nation-building. Contributions of comparative education to the understanding of nations and nationalism. Abingdon: Routledge (2023) S. 194-223
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheOxford studies in comparative education
BeigabenIllustrationen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Sammelwerksbeitrag
ISBN1-000-86386-7; 1-000-86389-1; 1-003-31598-4; 978-1-000-86386-4; 978-1-000-86389-5; 978-1-003-31598-8; 978-1-032-30758-9; 978-1-032-32647-4
DOI10.4324/9781003315988-10
SchlagwörterSchulbuch; Nationalismus; Nationenbildung; Alphabetisierung; Armenien; Georgien; Kasachstan; Lettland; Sowjetunion
AbstractAlthough the concept of Anthropocene has gained attention of scholars across many disciplines, it has remained virtually untouched in nationalism studies and the discussions about the role of education in nation-building. Aiming to address this gap, our chapter explores "literacies of childhood" as a set of discursive constructions that define a relationship between childhood and nation, creating normative boundaries through which possible futures may be envisioned and enacted. Using a decolonial and interdisciplinary approach, the chapter draws on the visual and discourse analysis of 41 early literacy textbooks published in Armenia, Georgia, Kazakhstan, and Latvia since the 1940s. While noting significant shifts during post-Soviet transformations, the analysis concludes that textbooks continue to define the relationship between childhood and nation in terms of promising prosperous and happy futures that must be defended against the external threats, while remaining blind to the impending environmental catastrophe that emanates from within.
Erfasst vonLeibniz-Institut für Bildungsmedien | Georg-Eckert-Institut (GEI), Braunschweig
Update2024/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: