Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Thompson, Christiane |
---|---|
Titel | Allgemeine Erziehungswissenschaft und die Problematisierung pädagogischen Wissens - in Zeiten von KI. Paralleltitel: General education and the problematization of pedagogical knowledge - in times of AI. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 99 (2023) 4, S. 497-512Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 2589-0581 |
DOI | 10.30965/25890581-09703117 |
Schlagwörter | Pädagogik; Wissen; Erziehungswissenschaft; Empirische Forschung; Forschung; Künstliche Intelligenz; Prüfung; Datenanalyse; Reflexion (Phil); Hochschullehre; Hochschule; Daten; Theorie |
Abstract | The paper takes the recent debate on ChatGPT in higher education as point of departure for demonstrating the relevance of General Education. Its significance lies in the task to scrutinize and reflect the conditions, epistemic frameworks, and consequences of pedagogical knowledge (1). It is shown how this is realized in recent forms of educational-theoretical research as "problematization" (2). This problematization is currently neglected in the debate on AI in higher education (3). (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2024/1 |