Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Wild, Hartmut |
---|---|
Titel | Zur Nutzung von Schulsozialarbeit - Aneignungsweisen und Nutzungsstrategien schulsozialarbeiterischer Handlungspraxen. Ein Beitrag zur Sozialpädagogischen Nutzerforschung im Handlungsfeld Schulsozialarbeit. |
Quelle | Wiesbaden: Hochschule RheinMain (2022), 366 S.
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2); PDF als Volltext (3); PDF als Volltext (4) Dissertation, Wiesbaden, Hochschule RheinMain. |
Beigaben | Literaturangaben |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Monographie |
DOI | 10.25716/pur-43 |
URN | urn:nbn:de:101:1-2022102412431033747741 |
Schlagwörter | Bildung; Erziehung; Forschung; Nutzerverhalten; Schulsozialarbeit; Aneignung; Dienstleistung; Dissertation; Sozialpädagogik; Jugendhilfe; Nutzung; Strategie; Theorie; Deutschland |
Abstract | This dissertation looks at the field of social work at school from a perspective of education theory. With view towards the current state of impact research in the field, the key interest of the dissertation is in individual ways of appropriation and strategies of use. Through a profession theory lens in Neuere Dienstleistungstheorie, social work is reconceptualised as a person-related social service. This conceptualisation is premised on the idea that social workers at school, as professionals of social work, support students, as users, within co-production processes. To adequately decipher strategies of use, the thesis approaches the empirical data from a radical subject-oriented perspective situated within social pedagogy user research. Qualitative interviewing was used to investigate the perspectives of students as users. Based on the documentary method, several modi socii and distinct user strategies of the service social work at school were retrieved from the narrations. (Orig.). |
Erfasst von | Deutsche Nationalbibliothek, Frankfurt am Main |
Update | 2023/1 |