Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Jasche, Janina |
---|---|
Titel | Sprach(en)bewusstheit. Ein didaktisches Prinzip der berufsbezogenen Deutschkursangebote von Lehrkräfte PLUS Bielefeld am Beispiel Elternkommunikation. |
Quelle | Aus: Wojciechowicz, Anna Aleksandra (Hrsg.); Vock, Miriam (Hrsg.); Gonzalez Olivo, Diana (Hrsg.); Rüdiger, Marie (Hrsg.): Wie gelingt der berufliche Einstieg von geflüchteten und migrierten Lehrkräften in Deutschland? Theoretische und konzeptionelle Überlegungen, Erfahrungen und Handlungsbedarfe. Weinheim; Basel: Beltz Juventa (2023) S. 219-232 |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 3-7799-6778-2; 978-3-7799-6778-1 |
Schlagwörter | Bewusstsein; Kommunikation; Bildungsangebot; Eltern; Lehrer; Lehrerin; Didaktik; Programm; Deutsch als Fremdsprache; Deutschunterricht; Sprache; Projekt; Reflexion (Phil); Beruf; Qualifizierung; Workshop; Ausländer; Flüchtling; Bielefeld; Deutschland |
Abstract | The project Lehrkräfte PLUS Bielefeld is a (re-)qualification programme for refugee teachers (and since 2020 also for internationally trained teachers from countries outside the EU). An essential part of the (re)qualification involves German language training, especially the development of a professional teacher language. However developing a professional teacher language in a knewly acquired language can be quite a challenge. Teachers have to manage multiple forms of communication everyday (e.g. classroom interaction, parent-teacher communication, teachers' confernces). This paper argues how raising language awareness could facilitate the development of a professional teacher language. For this purpose a workshop on parent-teacher communication, using the concept of language awareness as an underlying educational principle, is described. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2023/1 |