Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Jörissen, Benjamin |
---|---|
Titel | Digitale Sympoiesis und kulturelle Resilienz. Alternative Perspektiven auf Digitalisierung im Anthropozän. Paralleltitel: Digital sympoiesis and cultural resilience. Alternative perspectives on digitalization in the anthropocene. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 98 (2022) 4, S. 474-489Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 2589-0581 |
DOI | 10.30965/25890581-09703066 |
Schlagwörter | Bildungstheorie; Kultur; Bildungsprozess; Resilienz; Beispiel; Computerspiel; Digitalisierung; Transformation; Globalisierung |
Abstract | Digitalization plays an ambivalent role within profit-driven globalization processes and the worldwide commodification of cultural and material resources. From the perspective of the Anthropocene, however, it also comes into view as a space for new modes of relating and "worlding" (Haraway) that imply "cultural resilience" as a collective learning process. The digital game "Never Alone" (Kisima Ingitchuna) is discussed as an exemplary case of such learning. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2023/1 |