Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inToth, Paul D.
TitelWhen grammar instruction undermines cohesion in L2 Spanish classroom discourse.
QuelleIn: The modern language journal, 88 (2004) 1, S. 14-30Verfügbarkeit 
BeigabenAnhang; Anmerkungen; Literaturangaben; Grafiken; Tabellen
Spracheenglisch; spanische Zitate
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0026-7902
SchlagwörterEmpirische Forschung; Sprachlehrforschung; Kommunikationsstörung; Korrektur; Konversation; Unterrichtsgespräch; Anfangsunterricht; Diskursanalyse; Grammatikunterricht; Vergleichende Analyse; Fremdsprachenunterricht; Zweitsprachenerwerbsforschung; Spanischunterricht
AbstractThe article compares ordinary conversational topics and targeted second language (L2) forms for their effectiveness in building and maintaining classroom discourse cohesion. In the study, 16 learners participated in 2 lessons, 1 with teacher turns determined by a grammatical object of instruction, and the other with turns determined by conversation topics. Based on research by Sperber and Wilson (1995) and Vuchinich (1977), extended latency gaps and remedy sequences in learner turns were taken as evidence of poor cohesion. Both lessons were videotaped, transcribed, and coded. Of the 16 learners, 5 volunteers viewed the videotapes and offered written explanations for their extended latencies. Longer latencies and more frequent remedy sequences occured during the grammatically-determined discourse, with volunteers likewise indicating greater difficulty understanding the instructor, than during the conversational lesson. It is argued that for grammar instruction to work effectively, a focus on form must be transparent as the instructional objective, and targeted L2 forms must themselves be properly treated as discourse topics. (Verlag, adapt.).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "The modern language journal" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: