Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inTaguchi, Naoko
TitelAn application of relevance theory to the analysis of L2 interpretation processes: The comprehension of indirect replies.
QuelleIn: International review of applied linguistics in language teaching, 40 (2002) 2, S. 151-176Verfügbarkeit 
BeigabenAnhang; Anmerkungen; Literaturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0019-042X
SchlagwörterEmpirische Forschung; Introspektion; Verstehen; Gesprochene Sprache; Kommunikative Kompetenz; Pragmatik (Ling); Sprachkompetenz; Sprechen; Vergleichende Analyse; Fremdsprachenunterricht; Hörverständnis; Englischunterricht; Hochschule; Dialog; Japan
AbstractThe reported study applied relevance theory to second language research by analyzing L2 learners' inferential ability in comprehending conversational implicatures. Eight Japanese students of English in two proficiency levels took a listening test consisting of 22 short dialogues. In the experimental dialogues, the speaker's reply which appeared at the end violated Grice's (1975) relevance maxim and did not provide a direct response to the question. An introspective verbal interview was conducted after each item to allow the researcher to interrogate learners' thought processes and to identify specific strategies used during comprehension. The results showed that, regardless of proficiency differences, learners were able to seek relevance of the speaker's implied meaning based on context. Paralinguistic cues and the rule of adjacency pair were common inferencing strategies. Less proficient learners relied more on background knowledge and key word inferencing. Proficient learners identified more frequently the speaker's intended purpose of using an implicature. (Verlag, adapt.).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "International review of applied linguistics in language teaching" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: