Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enWiborg, Øyvind Nicolay; Grätz, Michael
TitelParents' income and wealth matter more for children with low than high academic performance: Evidence from comparisons between and within families in egalitarian Norway.
Gefälligkeitsübersetzung: Einkommen und Vermögen der Eltern sind für Kinder mit schlechten schulischen Leistungen wichtiger als für Kinder mit guten Leistungen: Beweise aus Vergleichen zwischen und innerhalb von Familien im egalitären Norwegen.
QuelleIn: Research in social stratification and mobility, 79 (2022) Art. 100692, 11 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0276-5624
DOI10.1016/j.rssm.2022.100692
SchlagwörterBildungsmobilität; Kognitive Kompetenz; Soziale Herkunft; Soziale Mobilität; Eltern; Sekundarstufe I; Schüler; Schulleistung; Familieneinkommen; Auswirkung; Besitz; Generationswechsel; Norwegen
Abstract"Most educational mobility research assumes that the associations between parents' economic resources and children's academic performance do not vary between low- and high-performing children. Analyzing such variation increases our understanding of how family background affects children's life chances. We examine the egalitarian case of Norway, where we should expect smaller differences than in other countries. We use quantile regression models to estimate variation in the impact of parental income and wealth on children's school grades across the distribution of school grades. We compare the within-family effects of parental income and wealth on children's educational performance with the associations between families. We apply this approach to Norwegian register data, which includes information on children's school grades at age 16. For both parental income and wealth, we find a declining association with children's school grades across the distribution of school grades. This pattern is found in both between- and within-family analyses. These findings are in line with the view that parents compensate for children's low academic performance." The study refers to the period 2001-2018. (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Research in social stratification and mobility" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: