Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inSchmitt, Hanna-Therese
TitelThe narcissism spectrum and its effects on self-selection into the teaching profession and on the effort-reward imbalance.
Gefälligkeitsübersetzung: Das Narzissmus-Spektrum und seine Auswirkungen auf die Selbstselektion für den Lehrerberuf und auf das Ungleichgewicht zwischen Aufwand und Ertrag.
QuelleIn: Zeitschrift für pädagogische Psychologie, 37 (2021) 3, S. 1-13Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1010-0652; 1664-2910
DOI10.1024/1010-0652/a000333
SchlagwörterBelohnung; Narzissmus; Person-Umwelt-Kongruenz; Persönlichkeitsmerkmal; Resilienz; Selbstwirksamkeit; Lehrberuf; Lehrer; Lehramtsstudent; Referendar; Engagement; Arbeitsbedingungen; Berufswahl; Bachelor-Studiengang; Führungskraft; Student
AbstractBased on the person-environment fit theory and the dynamic self-regulatory model of narcissism, an occupational self-selection into the teaching profession is analyzed. This examination consults two comparative groups: student teachers are compared with management students, and practicing teachers are compared with business leaders. After a theoretical analysis of the narcissism phenomenon considering the social-personality perspective, the relation between the narcissism spectrum - extreme, healthy and insufficient narcissism - and the effort-reward imbalance is examined. The sample consists of n 958 test persons from Austria. Self-selection tendencies into the teaching profession are mostly confirmed. Teachers show lower levels of extreme, healthy, and higher levels of insufficient narcissism than business leaders. Student teachers show lower levels of healthy and extreme narcissism than management students. Compared to student teachers, practicing teachers exhibit higher levels of insufficient narcissism. This difference can be traced back to stressful classroom conditions. Teachers obtain less reward from their work than business leaders. Lower levels of healthy narcissism lead to more overcommitment and a reinforcement of the effort-reward imbalance, and increase the risk of gratification crises in the teaching profession. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Zeitschrift für pädagogische Psychologie" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: