Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inPeled-Elhanan, Nurit
TitelThe representation of 'others' in Israeli schoolbooks.
A multimodal analysis.
QuelleIn: Journal of international cooperation in education, 14 (2011) 2, S. 115-130
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1344-2996
SchlagwörterMethode; Fremdeinschätzung; Lehrwerkanalyse; Schulbuch; Semiotik; Geografieunterricht; Geschichtsunterricht; Multimodalität; Sozialkunde; Nationale Minderheit; Palästinenser; Israel
AbstractThe article uses social semiotic methods of inquiry and multimodal tools of analysis in order to analyse the multimodal texts of Israeli textbooks in the school subjects of History, Geography and Civics. The article's argument is that both non-Jewish 'minorities' and Jewish 'ethnicities' are represented, both verbally and visually, in a racist manner, as stereotypes and not as individuals. Palestinian citizens and those who live under a military regime in the Palestinian occupied territories are presented - if at all - as vile, primitive and dangerous. Jewish 'ethnicities', which include mainly Arab-Jews and Ethiopian Jews, are represented in an 'anthropological' way, mostly as under-developed 'sector'. Both groups are culturally and socially marginalized in textbooks as they are marginalized in Israeli society. The multimodal analysis allows a unified perception of this representation, which reveals ideological undertones and interests.
Erfasst vonLeibniz-Institut für Bildungsmedien | Georg-Eckert-Institut (GEI), Braunschweig
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of international cooperation in education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: