Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Urabe, Masashi |
---|---|
Titel | Didaktik 5.0 - eine didaktische Theorie als Antwort auf Herausforderungen der digitalisierten Weltgesellschaft. Eine systematische und reflexive Beschreibung didaktischer Entwicklung. Paralleltitel: Didactics 5.0 - a didactic theory as a challenge for the digitalized world society. A systematic and reflective description of didactic development. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 97 (2021) 3, S. 356-374Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 2589-0581 |
Schlagwörter | Zukunftsorientierung; Lernen; Didaktik; Unterricht; Digitalisierung; Reflexion (Phil); Globalisierung; Theorie; Japan |
Abstract | This paper develops a didactic theory for a future-oriented teaching and learning. In facing drastic social changes, the increasing young people refuse to meet their social responsibilities or even withdraw from any social contacts, though almost all of them have usually completed secondary education with sufficient grades. At the same time, the school didactics should ask how the practical handling of the social changes can be explained theoretically. On the other hand, Japan has conceptualized a new image of the future society as the "Super Smart Society (Society 5.0)". This research is asking what it means for teaching and learning. In this context, this paper describes the didactic problems and challenges in Japan, before a new didactic model should be developed and explained in detail. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2022/1 |