Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inMergner, Julia
TitelTranslating student diversity.
How German universities respond to the political discourse on widening participation.
QuelleDortmund: Universitätsbibliothek Dortmund (2021), XIV, 354 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2); PDF als Volltext kostenfreie Datei (3); PDF als Volltext kostenfreie Datei (4); PDF als Volltext kostenfreie Datei (5)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Dissertation, Dortmund, Technische Universität, 2021.
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Monographie
DOI10.17877/DE290R-22249
URNurn:nbn:de:101:1-2021090303420612386610
SchlagwörterForschung; Partizipation; Hochschulbildung; Dissertation; Behinderung; Deutschland; Skandinavien
AbstractThe dissertation examines how German universities respond to student diversity in the context of the widening participation agenda and how variations in organizational responses can be explained. As a theoretical framework, the study builds on Scandinavian institutionalism (Czarniawska & Joerges, 1996) that seeks to understand how organizations interpret institutional pressures and how these interpretations affect their daily organizational practices (Boxenbaum & Strangaard Pedersen, 2009; Sahlin & Wedlin, 2008). The study chooses the QPL funding program as one concrete example for a soft steering instrument within the widening participation agenda. To account for local variations, this study builds on a multiple case study design including three universities that participated in the QPL funding program and differ in type of institution, location and institutional profile. Data sources from the three case study universities include publicly accessible text materials, semi-structured interviews, group discussions and protocols from participatory observations. The processes of data collection and analysis were guided by strategies of grounded theory (Glaser & Strauss, 1967). The findings indicate how diversely universities interpreted the idea of student diversity in the context of the QPL initiative. Here the study explores not only how universities translate the institutional demand rhetorically or make ceremonial decisions, but also how these translations affect their daily routines and activities of teaching and studying. In addition, the results support theoretical assumptions that the act of interpretation is guided by institutional beliefs and norms that derive from the local context (Boxenbaum & Jonsson, 2008). The study identified institutional characteristics and dominant diversity paradigms as explanatory factors for local variations. Finally, in accordance with Scandinavian institutionalism, the study pays special attention to how the idea of student diversity is materialized on the level of concrete actions at German universities. Using the coding paradigm (Corbin & Strauss, 1990), the study identified seven organizational practices to deal with student diversity that differ not only in their definitions of student diversity but also in terms of the contextual conditions in which they appear. (HoF/text adopted).
Erfasst vonInstitut für Hochschulforschung (HoF) an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Update2022/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: