Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inMohamed, Sabine
Titel#MustFall.
Überlegungen zur Dekolonialisierung und einer postkolonialen Ästhetik an der Universität.
QuelleIn: Tertium comparationis, 26 (2020) 1, S. 22-37Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2); PDF als Volltext kostenfreie Datei (3)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1434-1697
DOI10.25656/01:26233
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-262330
SchlagwörterBildungstheorie; Ästhetik; Curriculum; Diskurs; Gerechtigkeit; Interaktion; Schule; Soziale Bewegung; Universität; Bildungstheorie; Globalisierung; Postkolonialismus; Schule; Interaktion; Curriculum; Ästhetik; Gerechtigkeit; Entwicklungsland; Postkolonialismus; Soziale Bewegung; Globalisierung; Universität; Diskurs
AbstractThe desire of postcolonial and aesthetic forms of education invokes a complex set of questions: How do we know what we know, how do we excavate 'gaps' in our epistemic interrogations, how do we trace the symptoms of systematic erasure of particular forms of knowledge production, and the lack thereof? This essay is situated within ongoing debates about decolonizing the social science canon such as proliferated in the discourse of the South African 2015 #RhodesMustFall movement. In doing so, this essay describes classroom interactions in Eritrea and Germany as spaces of potentiality, transience, and pragmatism, and explores how mobilizations for decolonization and postcolonial approaches have been configured more broadly. Even if statues and social science canons are being deconstructed, there is also the materiality of the archive, which is shaped by what lies outside. And more importantly, if we seek for a decolonization of the canon, what do we replace the canon with? Spivak's provocation that only through imagination (not through a further gathering of information nor forms of rationalization), can we achieve an epistemic transformation in the classroom, brings us back to Schiller. Yet we find a resonance unfolding with Adorno and Ngugi's elaboration on aesthetics and decolonization as well as the politics of identity and authenticity. Thus, this essay is at the intersection of language, (post-)coloniality, and aesthetic education and aims to think of the canon as the outside and a 'feverish' potential for new powerful, yet always contested inscriptions. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2022/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Tertium comparationis" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: