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Es handelt sich zum Einen um Übersetzungen ins Deutsche, die dem FIS Bildung-Schlagwortbestand entnommen wurden. Zum Anderen wurden zusammengesetzte englische Schlagworte in Terme zerlegt, die in der Regel nur einen inhaltlichen Aspekt repräsentieren. Ergänzend wurden Synonyme und vereinzelt zusätzliche Pluralformen hinzugefügt. Diese Anreicherung geht auf die Nutzung intellektueller Vorarbeiten zurück.
This paper sheds light on German language learning pathways of adult refugees within (and outside) a preparatory language programme before entering HE in German. In their study, the authors address the following research questions: What learning pathways do successful graduates, their language teachers and tutors report on? What learning strategies, learning styles of learning opportunities are perceived to be leading to "successful" learning? What are participants' attitudes towards the language programme and towards learning German? In order to answer the research questions the authors draw on empirical data both from a questionnaire amongst graduates (n=41) as well as from interviews with graduates (n=17) and language teachers/tutors (n=10). Participants reported challenges of different language learning traditions, the importance of shared values and common grounds for learning together within the programme, and the crucial role of contacts and opportunities to practice German outside the programme. The main findings mirror experiences of many preparation programmes for adult refugees at German Universities, for the first backing these up with empirical data. (Verlag, adapt.).
Erfasst von
Informationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update
2022/2
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Standortunabhängige Dienste
0178-0336
Müller-Karabil, Anika; Harsch, Claudia: Sprachlernwege geflüchteter Menschen im Vorbereitungsstudium. 2019.
3342573
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