Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Dalbosco, Claudia A. |
---|---|
Titel | Conditio humana und tugendhafte Willensbildung: Untiefen der Anerkennung bei Rousseau und Honneth. Paralleltitel: Conditio humana and virtuous decision-making: shallows of recognition by Rousseau and Honneth. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 94 (2018) 3, S. 456-474Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0507-7230; 2589-0581 |
Schlagwörter | Bildung; Emotion; Selbstbestimmung; Mensch; Freiheit; Tugend; Willensbildung; Anerkennung; Theorie; Honneth, Axel; Rousseau, Jean-Jacques |
Abstract | Critically opposing Honneth's interpretation, this essay has a double purpose: on the one hand, to show that, as Honneth rightly considers Rousseau a theorist of recognition, he should also regard him as a pioneer of the concept of social freedom; and, on the other hand, to justify that the profound intertwining present in the thought of the Genevan philosopher between the theory of recognition and the education of self-love can only be clarified on the basis of a theory of the virtuous education of the will. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2019/2 |