Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enGregg, Paul; Jonsson, Jan O.; Macmillan, Lindsey; Mood, Carina
TitelThe role of education for intergenerational income mobility.
A comparison of the United States, Great Britain, and Sweden.
Gefälligkeitsübersetzung: Die Rolle von Bildung für die intergenerationale Einkommensmobilität. Ein Vergleich der Vereinigten Staaten, Großbritanniens und Schweden.
QuelleIn: Social forces, 96 (2017) 1, S. 121-152
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0037-7732; 1534-7605
DOI10.1093/sf/sox051
SchlagwörterBildungschance; Chancengleichheit; Soziale Ungleichheit; Generationenbeziehung; Sohn; Bildungsertrag; Eltern; Ungleichheit; Mobilität; Einkommen; Einkommensstruktur; Qualifikationsniveau; Internationaler Vergleich; Großbritannien; Schweden; USA
Abstract"Previous studies have found that intergenerational income persistence is relatively high in the United States and Britain, especially as compared to Nordic countries. We compare the association between family income and sons' earnings in the United States (National Longitudinal Study of Youth 1979), Britain (British Cohort Study 1970), and Sweden (Population Register Data, 1965 cohort), and find that both income elasticities and rank-order correlations are highest in the United States, followed by Britain, with Sweden being clearly more equal. We ask whether differences in educational inequality and in return to qualifications can explain these cross-country differences. Surprisingly, we find that this is not the case, even though returns to education are higher in the United States. Instead, the low income mobility in the United States and Britain is almost entirely due to the part of the parent-son association that is not mediated by educational attainment. In the United States and especially Britain, parental income is far more important for earnings at a given level of education than in Sweden, a result that holds also when controlling for cognitive ability. This goes against widespread ideas of the United States as a country where the role of ascription is limited and meritocratic stratification prevails." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2018/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Social forces" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: