Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Prantl, Daniel; Wallbaum, Christopher |
---|---|
Titel | Der Analytical Short Film in der Lehrerbildung. Darstellung einer Seminarmethode und Kurzbericht einer wissenschafltichen Begleitforschung an der Hochschule für Musik und Theater Leipzig. Paralleltitel: The analytical short film in teacher training - Presentation of a seminar method and short report on the accompanying research at the University of Music and Drama, Leipzig. |
Quelle | Aus: Cvetko, Alexander J. (Hrsg.); Rolle, Christian (Hrsg.): Musikpädagogik und Kulturwissenschaft. 1. Aufl. Münster; New York: Waxmann (2017) S. 289-308
PDF als Volltext |
Reihe | Musikpädagogische Forschung. 38 |
Sprache | deutsch; englisch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 978-3-8309-3661-9 |
URN | urn:nbn:de:0111-pedocs-156391 |
Schlagwörter | Unterrichtsanalyse; Kurzfilm; Medien; Lehrerbildung; Unterrichtsmethode; Videoaufzeichnung; Musikpädagogik |
Abstract | This article presents the application of the analytical short film (ASF) in teacher training seminars and the main results of the accompanying research. An ASF is understood as a short film of about 2-3 min length together with an explanatory text (Complementary Information) that shows a specific perspective on videotaped classroom praxis. In the seminar, students created ASFs from their subjective perspective on good music teaching as well as from a theoretical perspective. Central findings of the accompanying research indicate that the usage of the method increases the students' abilities to reason on a scientific basis and improves their levels of reflection (Roters, 2012). (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | Professur für Musikpädagogik an der NORD Universität Levanger |
Update | 2018/1 |