Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/envom Hofe, Rudolf; Blum, Werner
Titel"Grundvorstellungen" as a category of subject-matter didactics.
QuelleIn: Journal für Mathematik-Didaktik, 37 (2016) Suppl. 1, S.225-254
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch; deutsche Zusammenfassung
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0173-5322; 1869-2699
DOI10.1007/s13138-016-0107-3
SchlagwörterDidaktik; Mathematik; Analyse
AbstractOne of the central issues that has long captivated research efforts in mathematical education concerns the question of what mental representations people have of mathematical content. That is, what meaning do people associate with mathematical content, and what role do these mental representations play in teaching and learning mathematics? To this end, a number of different categories concerning mental representations have been developed, including, e.g. "intuition", "use meaning" or "concept image". One approach, stemming from the German "Stoffdidaktik" (subject-matter didactics) tradition, is constituted by the didactic category of "Grundvorstellung". In this contribution we begin by investigating the origins and the development of the concept of "Grundvorstellung" in the German-speaking research literature on mathematics education. Then, we summarize the main ideas of the concept, particularly concerning its normative, descriptive, and constructive use as well as the distinction between primary and secondary "Grundvorstellungen". Following this, a number of typical areas of application will be considered. We will then discuss the use of "Grundvorstellungen" in the construction and classification of items for quantitative assessment, as well as the role of "Grundvorstellungen" as a descriptive and explanatory category in empirical classroom research.
Erfasst vonFIZ Karlsruhe - Leibniz-Institut für Informationsinfrastruktur
Update2017/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal für Mathematik-Didaktik" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: