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Autor/inHahn, Jörn Sebastian
TitelSteuerungswirkungen zentraler Vergleichsarbeiten auf den vorgelagerten Unterricht.
Testcoaching am Beispiel von Lernstand8.
QuelleAachen: Shaker (2014), 373, XXXII S.
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Zugl.: Duisburg-Essen, Univ., Diss., 2014.
BeigabenIllustrationen; Literatur- und URL-Angaben S. [345]-373
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; gedruckt; Monographie
ISBN3-8440-3240-1; 978-3-8440-3240-6
URNurn:nbn:de:hbz:464-20150106-142107-0
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Quantitative Forschung; Lernstandserhebung; Schuljahr 08; Gymnasium; Lehrer; Schüler; Leistungsbeurteilung; Prüfungsarbeit; Schriftlicher Test; Schülerleistung; Feedback; Unterrichtsinhalt; Unterrichtsvorbereitung; Mathematik; Steuerung; Coaching; Zeitbudget; Hochschulschrift; Qualitätsentwicklung; Vorbereitung; Wirkungsforschung; Deutschland; Nordrhein-Westfalen
AbstractZentrale Vergleichsarbeiten sind ein wesentliches Instrument der Neuen Steuerung. Sie sollen die Unterrichtsqualität verbessern und die Erhebungen sollen Evaluationszyklen initiieren. Was aber geschieht vor den Erhebungen im Unterricht? Die vorliegende Dissertation beschäftigt sich mit der Steuerungswirkung zentraler Vergleichsarbeiten auf den Unterricht vor den zentralen Vergleichsarbeiten und analysiert das Testcoaching der Lehrkräfte mit Blick auf ihre personenbezogenen Ressourcen für die Unterrichtsqualität und ihre Einstellungen zu zentralen Vergleichsarbeiten. (Orig.).

In this doctoral thesis, testcoaching is investigated as one of the main effects of standardized assessment (VERA8). But also chances in teaching are one of the many intended effects of the implementation of national standardized assessment in Germany. Testcoaching is analyzed from two perspectives: On the one hand, teaching to the test can limit the expressiveness of standardized assessment results, as result validity deteriorates. [...] On the other hand, testcoaching can be seen as a specific lesson type. From this point of view, teachers are teaching to the test because they assume it was committed. To this the quality of teachers' lesson competence can be described by the Lehrer-Handlungskompetenz-Modell by Baumert/Kunter (2006). It is expected that teachers prepare better to national standardized assessment which have more self-efficacy and other personnel resources as other teachers do. [...] Two parallel survey studies were used to review the testcoaching as an effect of standardized assessment. In both studies the preparing of 8th grade maths teachers of a half of all Gymnasien in North Rhine-Westphalia were reviewed by a survey in the year 2010. [The author] use latent class analysis to group teachers by their personnel resources (study A) and their usage of data of the standardized assessments (study B) to explore the quality of their testcoaching. In addition, the degree and the quality in general of testcoaching to the standardized assessment VERA8 in North Rhine-Westphalia is reported. (Verlag).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2015/3
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