Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Schwelle, Veronika; Hartinger, Andreas; Lohrmann, Katrin; Groß Ophoff, Jana |
---|---|
Titel | "Ein Nussknacker ist aus Metall und deshalb stärker als die Hand." Präkonzepte von Drittklässlern zum Hebelgesetz. |
Quelle | Aus: Fischer, Hans-Joachim (Hrsg.); Giest, Hartmut (Hrsg.); Pech, Detlef (Hrsg.): Der Sachunterricht und seine Didaktik. Bestände prüfen und Perspektiven entwickeln. Bad Heilbrunn: Klinkhardt (2013) S. 129-136 |
Reihe | Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts. 23 |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 978-3-7815-1904-6 |
Schlagwörter | Fragebogenerhebung; Kognitiver Prozess; Präkonzept; Schuljahr 03; Grundschulpädagogik; Didaktik; Conceptual Change; Unterricht; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Hebelgesetz; Studie |
Abstract | Learning is considered as a complex and active process in which through restructuring and changing of preconceptions new knowledge can be integrated in the available structure of knowledge representations. Therefore information about frequently occurring preconceptions can be helpful for designing learning processes. The findings described here are drawn from a pre-study in which 202 (age 8-9) students individually edited a questionnaire about the topic 'lever'. The findings show that students have declarative or procedural knowledge about the topic 'lever' rather than conceptual knowledge. |
Erfasst von | Externer Selbsteintrag |
Update | 2014/2 |