Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inSchneider, Käthe
TitelZur Bildung im Alter.
Auffassungen bei ausgewählten deutschen Pädagogen des 20. Jahrhunderts.
QuelleIn: Bildung und Erziehung, 65 (2012) 1, S. 37-48Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0006-2456; 2194-3834
SchlagwörterBildungstheorie; Bildungsgeschichte; Anthropologie; Anthropologie; Deutschland; Erkenntnis; Erwachsenenbildung; Pädagoge; Bildungstheorie; Erkenntnis; Pädagoge; Erwachsenenbildung; 20. Jahrhundert; Alter Mensch; Bollnow, Otto Friedrich; Deutschland
AbstractThe philosophical and educational science debate on age began in Germany in the Twentieth Century: While German educational science turned systematically to adult education as "Volksbildung" at the end of the Nineteenth Century, a focus on advanced age in adult education only began more than half a century later. In the nineteenfifties Hans Mieskes introduced the concept of "geragogy", and subsequently in 1962 Otto Friedrich Bollnow coined the term of "gerontagogy". This article is intended to fill a gap in the still young discipline of educational gerontology by asking what knowledge leading pedagogues of the first half of the Twentieth Century discovered on old people as beings of "Bildung". It appears that the texts of the pedagogues of that period have still not been received in depth in the discipline. The following discussion is based on studies of pedagogues of the first half of the Twentieth Century who dealt with old age and "Bildung" in old age. It considers the anthropological conception of old people and the question of "Bildung" derived from it. On this basis the author discusses whether those liberal arts oriented pedagogues have not already prepared the basis for a preliminary stage of a theory of "Bildung" in old age. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2012/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Bildung und Erziehung" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: