Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enLonnemann, Jan; Linkersdörfer, Janosch; Heselhaus, Vera; Hasselhorn, Marcus; Lindberg, Sven
TitelRelations between balancing and arithmetic skills in children - evidence of cerebellar involvement?
QuelleIn: Journal of neurolinguistics, 24 (2011) 5, S. 592-601
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0911-6044
DOI10.1016/j.jneuroling.2011.02.005
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Korrelation; Motorik; Grundschule; Schüler; Gehirn; Arithmetik; Mathematische Kompetenz; Rechnen; Deutschland
AbstractReading performance has been shown to be linked with balancing skills, possibly indicating an involvement of the cerebellum in reading-related tasks. In our study, we examined whether a similar connection can be detected for arithmetic performance. We assessed basic arithmetic skills of 8-10-year-old children (n = 53) and asked them to balance on the left or right foot, with eyes open or closed. Results revealed substantial correlations between performance in arithmetic tasks and in the balancing tasks with closed eyes even when controlling for attentional and reasoning capabilities. These findings are interpreted in terms of a cerebellar involvement in arithmetic tasks. We propose that verbally mediated arithmetic tasks like multiplication might be related to cerebellar functions in different ways than those arithmetic tasks that require elaboration strategies and quantity manipulations, such as subtraction. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2012/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of neurolinguistics" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: