Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enNitsche, Sebastian; Dickhäuser, Oliver; Fasching, Michaela S.; Dresel, Markus
TitelRethinking teachers' goal orientation.
Conceptual and methodological enhancements.
QuelleIn: Learning and instruction, 21 (2011) 4, S. 574-586Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0959-4752; 1873-3263
DOI10.1016/j.learninstruc.2010.12.001
SchlagwörterClusteranalyse; Empirische Untersuchung; Einstellung (Psy); Lehrer; Lehrerausbildung; Referendar; Motivation; Lernziel; Belastung; Leistung; Deutschland
AbstractThe article provides a theoretical extension of the goal orientation approach for teaching by proposing three different competence facets of learning goals and four types of addressees for performance approach and avoidance goals. On the basis of responses from 495 teacher trainees and 224 in-service teachers, the development and validation of an advanced goal orientation measure is presented. Internal consistencies of the goal dimensions were good, and confirmatory factor analyses verified the postulated model for teacher trainees and in-service teachers. In both groups, learning goal orientation positively predicted self-efficacy for teaching and perceived benefits of help-seeking. Performance approach goals positively predicted self-efficacy for teaching and performance avoidance goals negatively predicted self-efficacy for teaching and positively predicted perceived threats of help-seeking. The use of goal orientation facets provided a more thorough analysis of the predictions regarding perceptions of help-seeking. Results supported the convergent and divergent validity of the new measure. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2012/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Learning and instruction" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: