Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Noack, Peter; Kracke, Bärbel; Gniewosz, Burkhard; Dietrich, Julia |
---|---|
Titel | Parental and school effects on students' occupational exploration: A longitudinal and multilevel analysis. Gefälligkeitsübersetzung: Elterliche und schulische Effekte auf die Berufsorientierung von Schülern. Eine Längsschnitt- und Mehrebenenanalyse. |
Quelle | In: Journal of vocational behavior, 77 (2010) 1, S. 50-57Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0001-8791; 1095-9084 |
DOI | 10.1016/j.jvb.2010.02.006 |
Schlagwörter | Sozialer Faktor; Soziale Herkunft; Berufsberatung; Berufswahl; Eltern; Schüler; Schule; Thüringen; Soziale Herkunft; Eltern; Schule; Sekundarbereich; Schüler; Übergang Schule - Beruf; Berufsberatung; Berufswahl; Jugendlicher; Thüringen |
Abstract | "The study examines school and parental influences on adolescents' occupational exploration. Analyses of data from 859 6th, 8th, and 10th graders attending high- and lower-track high schools in the German federal state of Thuringia suggested more extensive exploration among students closer to the school-to-work transition. Besides cross-sectional effects of parenting and achievement orientation at school, acceptance and openness students experienced in class predicted increases of their exploratory behaviors. Multilevel analyses showed, however, that school effects operated on the level of subjective perceptions (individual level), but not on the level of intersubjective reality (classroom level). Implications for attempts to foster and facilitate exploration are discussed." Die Untersuchung enthält quantitative Daten. Forschungsmethode: empirisch-quantitativ; empirisch; Längsschnitt. (author's abstract, IAB-Doku). |
Erfasst von | Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg |
Update | 2011/1 |