Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enMaggioni, Liliana; Fox, Emily; Alexander, Patricia A.
TitelThe Epistemic Dimension of Competence in the Social Sciences.
QuelleIn: Journal of social science education, 9 (2010) 4, S. 15-23Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1439-6246; 1618-5293; 1628-5293
DOI10.4119/UNIBI/jsse-v9-i4-1141
SchlagwörterKompetenz; Empirische Untersuchung; Kompetenzerwerb; Geschichtsunterricht; USA; Fachdidaktik; Kompetenz; Fachdidaktik; Geschichtsunterricht; Historisches Denken; Sozialwissenschaftlicher Unterricht; USA
AbstractTo investigate competence in the social sciences, the authors propose to define competence as a particular configuration of the learner's cognition, strategic repertoire, motivation, and orientation toward knowing. Specifically, they focus on epistemic beliefs and on the changes that a view of knowing as a complex, effortful, generative, evidence-seeking, and reflective enterprise entails. In this context, the authors discuss how familiarity with the processes used to justify knowledge claims within specific disciplinary communities can provide useful tools to develop the kind of adaptive and consistent thinking that characterize competence in different domains and how this focus may aid the identification of characteristics common across domains. They use their empirical exploration of adolescents' development of competence in the domain of history to illustrate the implications of this theoretical framework, to highlight the relations between domain-specific epistemic beliefs and kind of understanding that students built as a result of reading multiple texts, and to suggest what pedagogical practices may have influenced students' orientations toward knowing in these three history classes (Original übernommen Verlag).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main (extern)
Update2011/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of social science education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: