Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inEis, Andreas
TitelConcepts and Perceptions of Democracy and Governance beyond the Nation State: Qualitative Research in Education for European Citizenship.
QuelleIn: Journal of social science education, 9 (2010) 3, S. 35-51Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenAbbildungen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1439-6246; 1618-5293; 1628-5293
DOI10.4119/UNIBI/jsse-v9-i3-1128
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Konzeptionelles Denken; Klassenraum; Videoanalyse; Demokratie; Nationalstaat; Sozialwissenschaftlicher Unterricht; Unionsbürgerschaft; Europäische Union; Deutschland; Großbritannien; Slowakei
AbstractThe empirical research presented in this paper focuses on concepts and perceptions of European politics and citizenship which are expressed by students and teachers in secondary schools. The qualitative study is based on semi-standardized interviews, written surveys, and classroom research (video transcripts, observation records). The results suggest that many young people are amenable towards transnational patterns of identity and they tend to combine pragmatic-optimistic expectations with European Union citizenship. Many of the students interviewed seem willing to adapt themselves to a larger European environment. However, many of the teachers voiced ambivalent notions while expressing veiled scepticism, although they rarely expressed open criticism based on their own fears towards political developments in a unified Europe. The classroom research shows that in the examined civic education lessons, the everyday concepts of students are seldom questioned and sparsely developed towards social-science-based explanatory models. Sometimes even misleading concepts are enforced in classroom interaction instead of being clarified by the development of adequate categories and models (Original übernommen).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main (extern)
Update2011/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of social science education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: