Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inFriesen, Norm
TitelLesson planning.
Anglo-american perspectives.
QuelleIn: Bildung und Erziehung, 63 (2010) 4, S. 417-430Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenTabellen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0006-2456; 2194-3834
SchlagwörterBehaviorismus; Kognitivismus; Lerntheorie; Didaktik; Lernziel; Curriculum; Unterrichtsentwurf; Unterrichtsplanung; Unterrichtsvorbereitung; Modell; Theorie; Bloom, Benjamin Samuel; Gagne, Robert Mills; Tyler, Ralph Winfred; Großbritannien; Kanada; USA
AbstractDespite the fact that it spans an ocean and includes some 400 million inhabitants, the Anglo-American world shares remarkably uniform perspectives on lesson planning. The development of lesson plans through the use of planning templates is a central part of teacher preparation programs in the United Kingdom, Canada and the United States. Moreover, the basic designs of these templates vary surprisingly little from country to country. The principles and theory underlying these designs are taken from the psychology of learning and instruction. They incorporate the general curricular precepts of Benjamin Bloom and R. W. Tyler (who are not unfamiliar in lesson planning traditions outside of the Anglo-American world). But these principles generally go further in appealing to the narrower design prescriptions of Robert Gagné and Madeline Hunter. It is these very specific prescriptions and their justification in terms of positivistic behaviourist or cognitivist psychology that appears to most clearly distinguish Anglo-American lesson planning from other traditions, and - as this paper will show - give rise to tensions between curricular plans and situated pedagogical action. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2011/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Bildung und Erziehung" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: