Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enWarwas, Jasmin; Nagy, Gabriel; Watermann, Rainer; Hasselhorn, Marcus
TitelThe relations of vocational interests and mathematical literacy.
On the predictive power of interest profiles.
QuelleIn: Journal of career assessment, 17 (2009) 4, S. 417-438Verfügbarkeit 
Beigabengrafische Darstellungen
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1069-0727
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Längsschnittuntersuchung; Querschnittuntersuchung; Validität; Leistungssteigerung; Interessenprofil; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Schuljahr 11; Gymnasiale Oberstufe; Schülerleistung; Mathematikunterricht; Mathematische Kompetenz; Messverfahren; Berufsorientierung; Einflussfaktor; Jugendlicher; Deutschland; Schweiz; Österreich
AbstractThis study examines the relationships of vocational interests and mathematical literacy both cross-sectionally and longitudinally. Extending previous research, the results of Holland's RIASEC (Realistic, Investigative, Artistic, Social, Enterprising, and Conventional) scale scores are compared with results from a reductionist approach using individual interest profiles (including the parameters level, differentiation, and orientation). Both analyses find significant relations between interests and mathematical literacy. The scale score analyses reveal positive associations of Realistic interests with mathematical literacy, whereas Artistic interests show a negative association. Interest profiles from a dimensional representation show individuals with interest orientations close to the Realistic domain score highest on mathematical literacy, with those with interests in both Artistic and Social domains scoring lowest. Results from profile analyses suggest that interest differentiation moderates the interest-ability relation. Only interest profiles are predictive for mathematical literacy over and above covariates, indicating that interest profiles are more robust predictors than the scale scores. Analyses show that interest profiles are a valid reduction of the scale score models. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2010/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of career assessment" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: