Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Siebert, Horst |
---|---|
Titel | Die Gesellschaftsdienlichkeit der Wissenschaft von der Erwachsenenbildung. |
Quelle | In: Bildung und Erziehung, 62 (2009) 4, S. 441-450Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0006-2456; 2194-3834 |
Schlagwörter | Kompetenz; Bildungsforschung; Bildungsbeteiligung; Gesellschaft; Sozialforschung; Bildungsbiografie; Bildungspolitik; Förderungsmaßnahme; Bildungsertrag; Informelles Lernen; Arbeitswelt; Sozialstruktur; Weiterbildung; Erwachsenenbildung; Organisationsentwicklung; Biografie; Entwicklung; Netzwerk; Regionalprogramm; Bundesministerium für Bildung und Forschung; Erwachsener; Deutschland |
Abstract | The question "What society are we actually living in?" may be answered in many different ways. "The learning society" is the well-known formula used by political rhetoric and in statistical handbooks describing the visionary character of a modern society. However, arguments of biographical and regional research are not sufficiently being regarded. The article demonstrates in a very concrete way how research can help the individual to realise his competencies and to bridge the gap between societal demands and research arguments. Finally, the article demonstrates the conviction that adult education as a university discipline can offer qualifications by courses and research findings in general, which will help the individual to improve competencies to become better integrated into the society. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2010/2 |