Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enGoulart, Maria Inês Mafra; Roth, Wolff-Michael
TitelMargin | centre: toward a dialectic view of participation.
QuelleIn: Journal of curriculum studies, 38 (2006) 6, S. 679-700Infoseite zur ZeitschriftVerfügbarkeit 
Spracheenglisch; englische Zusammenfassung
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0272
SchlagwörterFallstudie; Brasilien; Kindergarten; Mitarbeit; Fallstudie; Lernforschung; Naturwissenschaftliche Bildung; Vorschulalter; Kindergarten; Individuelles Lernen; Lernbedingungen; Lernforschung; Lernprozess; Naturwissenschaftliche Bildung; Gemeinsamkeit; Mitarbeit; Brasilien
AbstractOne important challenge for researchers is to understand what happens inside classrooms that make the environment available for children's learning. This study develops the margin-centre dialectic as a general framework for describing participation of very young children in science-related activities. It employs a cultural-historical approach that goes beyond the classical theories and allows one to see learning as participation through a dialectical lens. The contradictions inherent in the concept of participation can be examined through the metaphor of the dialectical union of margin and centre, which, as with all dialectical units, embodies contradictions that constitute the drivers of change. This study analyses the events in a classroom of 4-year-old children in a public Brazilian kindergarten school focusing on the interactions that occur during a hands-on activity about an exploration of a physical-world phenomenon. The case study shows that (a) young children's participation is more than following teacher's instruction, (b) learning is a process of change in and through concrete social practice, and (c) viewed through the metaphor of margin and centre, participation and learning are constituted dialectically between individual and collective. (Zusammenfassung vom Verlag übernommen).
Erfasst vonIPN - Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik an der Universität Kiel
Update2007/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of curriculum studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: