Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBautier, Élisabeth; Goigoux, Roland
TitelDifficultés d'apprentissage, processus de secondarisation et pratiques enseignantes: une hypothèse relationnelle.
QuelleIn: Revue française de pédagogie, (2004) 148, S. 89-100Verfügbarkeit 
Sprachefranzösisch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0056-7807; 0556-7807
SchlagwörterAllgemeinbildung; Beobachtung; Forschung; Methodologie; Bildungschance; Chancengleichheit; Soziale Ungleichheit; Identität; Selbstkonzept; Soziale Herkunft; Schüler; Lernmotivation; Wissenserwerb; Lernschwierigkeit; Didaktik; Unterrichtsprozess; Soziologie; Netzwerk; Theorie; Ziel; Europa; Frankreich
AbstractHere are presented the conception, the theoretical frames and the methods of research of the works of the RESEIDA network [REcherches sur la Socialisation, l'Enseignement, les Inégalités et les Différenciations dans les Apprentissages], which deal with the processes at work in the production of learning inequalities among students; these inequalities prove to play an active part in the sociological differentiation at school. The converging results from previous works done by several teams belonging to the RESEIDA network made it possible to conclude that the production of inequalities as far as learning and access to knowledge are concerned results from a confrontation of the socio language and of the socio cognitive dispositions of the students on the one hand and from the obscurity and from the implicit character of school requisites on the other hand. Consequently this relational hypothesis tends to draw attention onto phenomena specific to school learning and to school knowledge as well as onto the difficulties that have to be overcome by some students in the field of identification, that is identification of the cognitive aims, of the "secondary" character of some tasks, of the objects of knowledge at stake. The refusal to take these difficulties into consideration, the failure to take charge of them plus the existence of specific ways of operating as well as of modes of adjustment to discrepancies among students in teacher practices may result in increasing the above mentioned difficulties and in reinforcing differentiations and inequalities. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2005/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Revue française de pédagogie" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: