Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inMcCarty, Teresa L.
TitelRevitalising indigenous languages in homogenising times.
QuelleIn: Comparative education, 39 (2003) 2, S. 147-163Infoseite zur ZeitschriftVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben 88; Tabellen 2
Spracheenglisch; englische Zusammenfassung
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0305-0068
SchlagwörterSchüler; Schülerleistung; Bikulturalität; Bildungsprogramm; Sprache; Sprachfertigkeit; Sprachförderung; Bilinguale Erziehung; Muttersprache; Leistung; Ethnische Gruppe; Minderheit; Indigenes Volk; Hawaii; Nordamerika; USA
AbstractThe world's linguistic and cultural diversity is endangered by the forces of globalisation, which work to homogenise and standardise even as they segregate and marginalise. Here, the author focuses on the struggle to conserve linguistic and cultural diversity among Indigenous groups in the United States. Native languages are in drastic decline. Yet even as more Native American children come to school speaking English, they are likely to be stigmatised as 'limited English proficient' and placed in remedial programmes. This situation has motivated bold new approaches to Indigenous schooling that emphasise immersion in the heritage language. This article presents data on these developments and their impacts on students' self-efficacy and school performance, analysing these data in light of critical theory and current knowledge in the field of bilingual education. Indigenous language reclamation efforts must not only confront a legacy of colonialism, but also mounting pressures for standardisation and English monolingualism. The paper concludes with an examination of these power relations as they are manifest in the struggle for Indigenous self-determination and linguistic human rights. (DIPF/Orig.)
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2004_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Comparative education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: