Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enJeliazkova, Margarita; Westerheijden, Don F.
TitelSystematic adaptation to a changing environment.
Towards a next generation of quality assurance models.
Gefälligkeitsübersetzung: Systematische Anpassung an eine sich verändernde Umwelt. Zur nächsten Generation der Qualitätssicherungsmodelle.
QuelleIn: Higher education, 44 (2002) 3/4, S. 433-448Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben 26; Tabellen 1
Spracheenglisch; englische Zusammenfassung
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0018-1560; 1573-174X
DOI10.1023/A:1019834105675
SchlagwörterUmweltbildung; Erklärung; Argumentation; Politik; Umweltpolitik; Umweltschutz; Qualitätsmanagement; Hochschulpolitik; Internationaler Vergleich; Internationalität; Modell; Modernisierung; Phasenmodell; Qualitätssicherung; Europäische Union; Bologna; Niederlande
AbstractQuality assessment has been part of the feedback mechanisms of European higher education systems since around 1980. Due to internal dynamics, "erosion" of the effectiveness of first-generation quality assessment systems has led to loss of credibility (legitimacy) of these systems in the late 1990s. External dynamics also necessitate designing a next generation of quality assurance systems. They include notably a loss of transparency (hence, legitimacy) of the European higher education system through increased internationalisation (most notably through the Bologna process) which puts new, increased demands on institutional arrangements for quality assurance. In this paper, we first intend to schematise the developments of quality assurance in higher education by introducing a phase model of the effects of internal and external dynamics. Next, we will analyse this phase model from the perspective of argumentative policy inquiry. Finally, we will contrast policy developments in higher education with one other example, viz. environmental policy in the Netherlands. The conclusions of this comparison, as well as the new challenges set for quality assurance in higher education by the Bologna process, are the subject matter for the final section of our paper. (HRK/text adopted).
Erfasst vonInstitut für Hochschulforschung (HoF) an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg; Hochschulrektorenkonferenz, Bonn
Update2004_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Higher education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: