Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enHamel, Thérèse; Larocque, Marie-Josée
TitelObservations from Quebec: the emergence of a research culture in education through legitimacy and universitarisation, 1940-2000.
QuelleIn: European educational research journal, 1 (2002) 1, S. 99-117Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben 17; Abbildungen 1; Grafiken 1
Spracheenglisch; deutsche Zusammenfassung; englische Zusammenfassung; französische Zusammenfassung; italienische Zusammenfassung
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1474-9041
DOI10.2304%2Feerj.2002.1.1.15
SchlagwörterErziehungswissenschaft; Bildungsforschung; Forschung; Lehrerausbildung; Geschichte (Histor); Forschungsstand; Wissenschaftsgeschichte; Hochschulunterricht; Wissenschaftsdisziplin; Akademisierung; Hochschule; Kanada; Québec
AbstractThis article sets out the preliminary findings of a study on the emergence of a research culture in the field of teacher training, focusing specifically on the case of Laval University in Quebec ( Canada). The authors first define some concepts and discuss the period when teacher training in normal schools was highly rudimentary, then focus mainly on the three types of university institution at the time (higher normal school, school of education and faculty of education). Based on a number of indicators, they determine how this research culture found a place for itself in, among other things, the universitarisation of teacher training. In the second part, the authors highlight some periods of disruption which reveal that a fledgling research culture appeared before 1955, truly emerging between 1955 and 1969, and gaining a dominant place and true legitimacy after 1969. The authors conclude by outlining the issues raised by this change in the institutional culture and argue that the emergence of a research culture in Quebec and elsewhere has changed the traditions and marked the transitions in the development of education and teacher training. (DIPF/Orig.)
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2004_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European educational research journal" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: