Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enSpäni, Martina; Hofstetter, Rita; Schneuwly, Bernard
TitelInterweaving educational sciences and pedagogy with professional education: contrasting configurations at Swiss universities, 1870-1950.
QuelleIn: European educational research journal, 1 (2002) 1, S. 45-64Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben 57; Grafiken 5
Spracheenglisch; deutsche Zusammenfassung; englische Zusammenfassung; französische Zusammenfassung; italienische Zusammenfassung
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1474-9041
DOI10.2304%2Feerj.2002.1.1.12
SchlagwörterEmpirische Pädagogik; Philosophische Pädagogik; Pädagogik; Erziehungswissenschaft; Kulturdifferenz; Autonomie; Schulreform; Bildungsverwaltung; Primarbereich; Sekundarbereich; Lehrer; Lehrerausbildung; Professionalisierung; Wissenschaftsgeschichte; Hochschullehrer; Wissenschaftsdisziplin; Hochschule; 19. Jahrhundert; 20. Jahrhundert; Gewerkschaft; Basel; Bern; Genf; Schweiz; Zürich
AbstractThis article presents some results of research aimed at analysing the emergence of pedagogy/educational science(s) in Switzerland. It focuses on the evolution of academic chairs, their holders, their denominations and their relationship to professional fields and other disciplines. In a first, empirical part, professorial chairs are analysed in four Swiss universities (Basle, Bern, Geneva and Zurich). The data show important differences between Geneva, where autonomous chairs were introduced quite early and where an empirical approach dominated, and the other universities, where pedagogy remained dependent on philosophy and became autonomous only in the 1950s. In order to understand these differences, the evolution of the universities in Geneva and Bern is analysed in more detail, particularly the relationship between the disciplinary field and teacher education. The institutional articulation between teacher education and the academic chair(s) and the orientation toward primary or secondary teacher education seem to be important distinguishing factors that led to different evolutions in the two sites. Other factors, like the relationship to school reform, to political administration, and to teacher trade unionism reinforced the differences. The question of larger cultural influences is raised in conclusion, contrasting the Swiss-German universities, clearly oriented towards Germany, with the Genevan site, which is more multifaceted, and even eclectic. (DIPF/Orig.)
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2004_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European educational research journal" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: