Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBrauns, Hildegard; Steinmann, Susanne
TitelEducational reform in France, West-Germany and the United Kingdom: updating the CASMIN educational classification.
Gefälligkeitsübersetzung: Bildungreform in Frankreich, Westdeutschland und Großbritannien: die Aktualisierung der CASMIN Bildungsklassifikation.
QuelleIn: ZUMA-Nachrichten / Zentrum für Umfragen, Methoden und Analysen, 23 (1999) 44, S. 7-44
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben 44; Tabellen 3; Grafiken 3; Anhang
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0721-8516; 0944-1670
URNurn:nbn:de:0168-ssoar-208169
SchlagwörterBildung; Bildungsniveau; Bildungssoziologie; Soziale Mobilität; Bildungssystem; Bildungsreform; Bildungsangebot; Bildungsabschluss; Soziale Schicht; Industriegesellschaft; Bildungsindikator; Internationaler Vergleich; Klassifikation; Deutschland; England; Frankreich; Großbritannien; Nordirland; Schottland; Wales
AbstractIn comparative sociological research, different approaches for measuring education are pursued. They reach from 'number of years of schooling' and educational scoring as continuous measures to categorical typologies which differentiate various educational credentials or levels of education.... The central objective of the CASMIN project was the comparative analysis of class formation and social mobility in industrial nations. Education is considered as a central factor in the porcess of class reproduction. The CASMIN educational classification has been developed within this framework in order to capture the effects of different educational systems on processes and patterns of inter- as well as intragenerational mobility... . The paper proceeds as follows: First, the educational systems of France, West-Germany, and the United Kingdom are portrayed as well as the most central reforms.... Given this description, the authors then proceed to construct the educational classification schema for the three countries. The data that they rely on for the purpose of this paper are national labour-force surveys for the 1990s, more precisely the French Enquête Emploi, the German Microcensus, and the British Labour Force Survey. A critical evaluation of the CASMIN classification in comparative research and suggestions for modification of the schema are presented in the final discussion. (DIPF/orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2000_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "ZUMA-Nachrichten / Zentrum für Umfragen, Methoden und Analysen" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: