Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enZohar, Anat; Ginossar, Shlomit
TitelLifting the Taboo Regarding Teleology and Anthropomorphism in Biology Education - Heretical Suggestions.
QuelleIn: Science education, 82 (1998) 6, S. 679-697Infoseite zur ZeitschriftVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0036-8326
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Denkprozess; Verstehen; Lernprozess; Verbalisieren; Biologieunterricht; Sprache; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Wissenschaftsphilosophie; Erkenntnistheorie; Physikunterricht; Untersuchung
AbstractTeleological and anthropomorphic explanations are considered illegitimate by many biology educators. This article is a position paper advocating the removal of the taboo regarding anthropomorphism and teleology in biology education. This position is defended by several arguments: (a) Regardless of science educators' position in this issue, children will continue to encounter endless teleological/anthropomorphic formulations in popular science movies and books. (b) A review of philosophers' and biologists' ideas shows that there is definitely no consensus on a universal rejection of teleological formulations and explanations. (c) The results of an empirical cognitive study show that, for high school students, the acceptance of anthropomorphic or teleological formulations does not necessarily imply anthropomorphic or teleological reasoning. (d) Results from an empirical field study designed to assess the influence of a textbook with numerous teleological/anthropomorphic formulations on biology students indicate that the use of such a book is not followed by an increase in students' application of teleological/anthropomorphic formulations or explanations. Students' reflections upon their own learning processes testify that teleological/anthropomorphic formulations have heuristic value. Practical implications for biology education are discussed. (Autorenreferat übernommen. Copyright John Wiley & Sons, Inc.).
Erfasst vonArbeitsgruppe Didaktik der Physik, Universität Kassel
Update2000_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Science education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: