Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enRoth, Wolff-Michael; MacGinn, Michelle K.
TitelGraphing: Cognitive Ability or Practice?
QuelleIn: Science education, 81 (1997) 1, S. 91-106Infoseite zur ZeitschriftVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0036-8326
SchlagwörterSozialer Faktor; Denkprozess; Kognition; Psychologie; Verstehen; Lernprozess; Sprache; Mathematikunterricht; Naturwissenschaftliche Bildung; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Physikunterricht; Grafische Darstellung
AbstractTraditional views conceive graphing as knowledge represented in students' minds. We show in our critique that such views lead to a common assessment problem of how to account for variations in performance across contexts and tasks, and a common attribution problem that locates difficulties in students' deficient cognitive apparatus. Grounded in recent research of scientists at work and everyday cognition, this article provides an alternative perspective that conceives of graphing as observable practices employed to achieve specific goals. This perspective highlights the nature of graphs as semiotic objects, rhetorical devices, and conscription devices. This shift in perspective dissolves problems with assessment and inappropriate attribution of student difficulties. The plausibility and fruitfulness of the new perspective is illustrated in three ways. First, we show that successes and failures of various graphing curricula become understandable in terms of the presence or absence of social dimensions of the practice. Second, we show how our perspective necessitates new assessment practices. Third, we show how our practice perspective on graphing led us to different learning environments and to new foci for conducting research in student-centered open-inquiry contexts. (Autorenreferat übernommen. Copyright John Wiley & Sons, Inc.).
Erfasst vonArbeitsgruppe Didaktik der Physik, Universität Kassel
Update1999_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Science education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: