Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inWellenreuther, Martin
TitelHypothesenpruefung, Theorieentwicklung und Erkenntnisfortschritt in der Mathematikdidaktik. Ein Plaedoyer fuer Methodenpluralismus.
QuelleIn: Journal für Mathematik-Didaktik, 18 (1997) 2-3, S. 186-216Verfügbarkeit 
Sprachedeutsch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0173-5322
SchlagwörterErziehungswissenschaft; Forschung; Methodologie; Forschung; Mathematikunterricht; Theorie; Didaktik; Fachdidaktik; Methodologie; Didaktik; Fachdidaktik; Mathematikunterricht; Theorie
AbstractThe learning and understanding of mathematical concepts can be facilitated through detailed textual or oral explanation. Here explanation has two different meanings: Explanation as didactical explication of mathematical ideas or explanation as explication of conditions under which some people develop mathematical ideas. The main goal of mathematics instruction is two delineate explanations in such a way that students don't have to make additional inferences in producing a coherent text base. To construct such explanations the application of the theory of text comprehension of Kintsch is being applied to the verbalization of mathematical concepts. The core of real-science explanations are hypotheses. Empirical science has to test such hypotheses in prospective studies in a way that eliminates alternative explanations. After that the contribution of different research methods to scientific progress is discussed. Four different research methods are differentiated: (1) Diagnostic/descriptiv research of learning behaviors, attitudes and strategies, (2) research of mathematics instruction (teaching and student behavior) (3) experimental research as prospective research and (4) developmental research. It is concluded that all four types of research have their own goals und it seems unfortunate to prefer one type at expense of others. (orig.)
Erfasst vonFIZ Karlsruhe - Leibniz-Institut für Informationsinfrastruktur
Update1998_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal für Mathematik-Didaktik" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: