Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Hopfner, Johanna |
---|---|
Titel | Erziehung als wissendes Werden und werdendes Wissen. Schleiermacher und die Pädagogik auf ihrem Weg zur Wissenschaft. Paralleltitel: Education as knowingly becoming and nascent knowledge. Schleiermacher and education becoming a scientific discipline. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 94 (2018) 3, S. 357-369Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0507-7230; 2589-0581 |
Schlagwörter | Erziehung; Pädagogik; Wissen; Erziehungswissenschaft; Mensch; Dialektik; Wissenschaftsdisziplin; Entwicklung; Theorie; Schleiermacher, Friedrich Ernst Daniel |
Abstract | The article argues that education becoming a scientific discipline may be understood in accordance to individual becoming in communication, discussion and controversary argument with others. Schleiermacher's dialectic thinking recalls the dynamic state of education balancing various contrasts: omnipotence and impotence, spontaneity and receptivity, self and the other, the given and the future, theory and practice. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2019/2 |