Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Bohlinger, Sandra |
---|---|
Titel | Qualifikationsrahmen und Lernergebnisorientierung. Globale Trends und Herausforderungen für den europäischen Bildungsraum. |
Quelle | In: Bildung und Erziehung, 63 (2010) 2, S. 157-173Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Beigaben | Tabellen |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0006-2456; 2194-3834 |
Schlagwörter | Arbeitsmarkt; Berufsausbildung; Bildungspolitik; Bildungssystem; Steuerung; Bildungssystem; Bildungspolitik; Europäischer Bildungsraum; Weiterbildung; Bildungsangebot; Qualifikation; Lebenslanges Lernen; Europäisierung; Wirkung; Bildungsangebot; Heterogenität; Globalisierung; Europäische Union; Steuerung; Europäisierung; Globalisierung; Berufsausbildung; Arbeitsmarkt; Berufliche Kompetenz; Qualifikation; Weiterbildung; Lebenslanges Lernen; Heterogenität; Implementierung; Wirkung; Europäische Union |
Abstract | Qualifications frameworks are political instruments that enable assessing learning outcomes. They describe the relationship between different types of qualifications and learning as well as they promote permeability, transparency and equity between vocational and higher education. Qualifications frameworks are drivers for change since they provide the impetus for a number of fundamental reforms required in (vocational) education and training systems. Focusing on the European Qualifications Framework, this article addresses the question whether the development of qualifications frameworks yields the anticipated socioeconomic and political benefits. The aim of the contribution is to review previous experience with implementing qualifications frameworks and to analyse the current trends and challenges within the European countries. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2010/4 |