Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Bernhard, Armin |
---|---|
Titel | Karl Marx - Umwälzende Perspektiven des historischen Materialismus auf die Pädagogik und ihren Gegenstand. Paralleltitel: Karl Marx - revolutionary approaches of historical materialism to educational science. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 94 (2018) 2, S. 201-214Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0507-7230; 2589-0581 |
Schlagwörter | Befreiungspädagogik; Bildungstheorie; Pädagogik; Ideologiekritik; Pädagogisches Handeln; Erziehungswissenschaft; Bildungsforschung; Gesellschaft; Herrschaft; Emanzipatorische Erziehung; Geschichtsphilosophie; Sozialgeschichte; Materialismus; Sozialphilosophie; Emanzipation; Marx, Karl |
Abstract | The contribution provides three counter-hegemonic approaches offered by historical materialism: the materialistic theory of education, the materialistic social and theoretical history of education and the ideology criticism of research questions and research approaches within the educational sciences. Based on this outline, the author formulates possibilities of drawing on this approach as well as theoretical problems and desiderata of a materialistic oriented pedagogy. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2019/1 |