Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inVerhoeven, Marie
TitelModèles d'intégration nationaux, dynamiques d'établissements et processus identitaires en contextes multiculturels: regards croisés Angleterre-Communauté française de Belgique.
Dossier - Dynamiques multiculturelles et politiques scolaires en Europe.
Titel in anderen Sprachen: National models of integration, dynamics of various schools and identity processes in multicultural contexts: a comparative analysis between England and the French community of Belgium.
QuelleIn: Revue française de pédagogie, (2003) 144, S. 9-17Verfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben 25; Anhang 1
Sprachefranzösisch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0556-7807
SchlagwörterVergleichsuntersuchung; Kulturelle Identität; Sozialisation; Bildungssystem; Bildungspolitik; Bildungsmarkt; Schüler-Lehrer-Beziehung; Multikulturelle Erziehung; Integrationspolitik; Modell; Qualitätssicherung; Minderheit; Belgien; Europa; Frankreich; Großbritannien
AbstractTo understand the institutional dynamics and the strategies of the school actors that are put into action in contrasted local and national contexts regarding multiculturalism you have to resort to a multidimensional analysis structured around at least two major elements: the impact of the national models of integration and the modes of regulation of the educational system. This hypothesis runs through the three parts of the article, which are: 1 - a comparison between the educational policies in England and in the French community of Belgium; 2 - the analysis of dynamics aiming at coping with students of multicultural origins in secondary schools; 3 - the identity strategies of these students. The article ends up with a twofold conclusion. On a theoretical level, it is about the respective influence of the school dynamics and of the cultural models on the ways cultural differences are managed with and on identity processes. On a methodological level, it gives an overview of the limits as well as the contributions of a qualitative comparative approach. (DIPF/orig.)
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2005_(CD)
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Revue française de pédagogie" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: