Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inColacel, Onoriu
TitelA bandwagon effect.
Following the lead of 'New' history in Romanian textbooks.
QuelleAus: Bak, János M. (Hrsg.); Maier, Robert (Hrsg.): Mutual Images. Textbook representations of historical neighbours in the East of Europe. Braunschweig: Georg-Eckert-Institut, Leibniz-Institut für Internationale Schulbuchforschung (2017) S. 63-83
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheEckert.Dossiers. 10
BeigabenLiteraturangaben S. 81-83
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Sammelwerksbeitrag
SchlagwörterMultikulturelle Gesellschaft; Schulbuch; Geschichtsunterricht; Rumänien
AbstractHistory textbooks currently used in Romanian secondary schools make a virtue out of going against the nation-centric bias of the communist history schoolbooks. Accordingly, their relationship to classic Romanian historiography should be one of conflict. However, I find that post-communist textbooks merely downplay a resilient strand of Romanian nationalism: they only hint that the current discourse of history brings about change. In other words, they bear testimony to the outstanding success of the nationalist textbook genre over the past several decades, irrespective of the regime change in 1989. Since 2001, there has been another twist in the master story of the nation as recorded in the language of history textbooks. Gradually, their authors have jumped on the 'new' history bandwagon. Factually, specific rhetorical commonplaces and sweeping statements that convey the idea of the multicultural past of the nation have made their way into Romanian history. They have gained momentum from one textbook to the next. Used somewhat indiscriminately, they impact the likely future of the genre: the story of the past features the same momentous events and iconic heroes of the nation. However, they amount to less myth-making, less jingoism and less national purpose in schoolbooks.
Erfasst vonLeibniz-Institut für Bildungsmedien | Georg-Eckert-Institut (GEI), Braunschweig
Update2018/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: