Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enMann, Anthony; Denis, Vanessa; Schleicher, Andreas; Ekhtiari, Hamoon; Forsyth, Terralynn; Liu, Elvin; Chambers, Nick
InstitutionOECD
TitelDream Jobs? Teenagers' Career Aspirations and the Future of Work.
Gefälligkeitsübersetzung: Traumberufe? Berufserwartungen von Jugendlichen und die Zukunft der Arbeit.
QuelleParis (2020), 55 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Monographie
SchlagwörterSchulleistung; Automatisierung; Technologische Entwicklung; Arbeit; Berufserwartung; Karriereplanung; Berufsberatung; Berufsorientierung; Berufswunsch; Internationaler Vergleich; Auswirkung; Entwicklung; Welt; Zukunft; OECD (Organisation für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung); Jugendlicher
AbstractDie weitreichenden Veränderungen der Arbeitswelt spiegeln sich bislang noch nicht in den Berufsvorstellungen vieler Jugendlicher wider. Auf die Frage, welchen Beruf sie erwarten im Alter von 30 auszuüben, nennen 15-Jährige in OECD-Ländern überwiegend traditionelle Berufe wie Ärztin, Lehrer, Polizist oder Unternehmensmanagerin. 'Dream Jobs? Teenagers' Career Aspirations and the Future of Work' präsentiert die unterschiedlichen Berufsvorstellungen nach Geschlecht und sozialem Status und vergleicht die Ergebnisse der jüngsten PISA-Studie mit denen der ersten PISA-Erhebung im Jahr 2000. Darüber hinaus beschreibt sie Diskrepanzen zwischen den Berufsvorstellungen und der Arbeitsmarktrealität. Für Regierungen und Arbeitgeber enthält die Studie Empfehlungen, um Schülerinnen und Schülern möglichst früh ein umfassendes Bild von der Arbeitswelt zu vermitteln. Forschungsmethode: empirisch-quantitativ; empirisch; Befragung; Querschnitt. 2000-2018

Dream jobs: Teenagers' career aspirations and the future of work says 47% of boys and 53 % of girls surveyed in 41 countries expect to work in one of just 10 popular jobs by age of 30. The figures, based on the latest PISA survey of 15-year-olds released last month, reveal a narrowing of expectations as these shares increased by eight percentage points for boys and four percentage points for girls since the 2000 PISA survey. The report says the narrowing of job choices is driven by young people from more disadvantaged backgrounds and by those who were weaker performers in the PISA tests in reading, mathematics and science. Traditional 20th century and even 19th century occupations such as doctors, teachers, veterinarians, business managers, engineers and police officers continue to capture the imaginations of young people as they did nearly 20 years ago, before the era of social media and the acceleration of technologies such as artificial intelligence in the workplace. Speaking at the World Economic Forum in Davos, Switzerland, where the findings were discussed by educationists, business leaders, teachers and school students, OECD Education Director Andreas Schleicher said: 'It is a concern that more young people than before appear to be picking their dream job from a small list of the most popular, traditional occupations, like teachers, lawyers or business managers. The surveys show that too many teenagers are ignoring or are unaware of new types of jobs that are emerging, particularly as a result of digitalisation'. The report finds a broader range of career aspirations in countries with strong, established vocational training for teenagers. In Germany and Switzerland, for instance, fewer than four in ten young people express an interest in just 10 jobs. In Indonesia, on the other hand 52% of girls and 42% of boys anticipate one of just three careers 'business managers, teachers and, among girls, doctors or, among boys, the armed forces. German teenagers show a much wider range of career interests, which better reflect actual patterns of labour market demand. Gender continues to exert a strong influence. Among students who score highly in the PISA tests, it is overwhelmingly boys who more often expect to work in science and engineering. The data also shows that high achievers do not always aim to their potential. High-performing young people from the most disadvantaged backgrounds are, on average, four time less likely to hold ambitious aspirations than those with high PISA scores from the most privileged social backgrounds. The report also points to the frequent misalignment of young people's career aspirations with the education and qualifications required to achieve them. Addressing this challenge requires ensuring effective systems of career guidance combined with a close engagement with the working world. The report points to the importance of social and family backgrounds in young people's career choices and aspirations as well as to the need for clear signals of the requirements of the labour market.
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2020/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: